Hexenjagd und Medien

 In Ghana existiert eine blühende Filmindustrie. Die Filme dauern oft 150 Minuten und mehr. Wer sich solche Filme ansehen möchte, wird auf youtube fündig werden. Viele dieser Filme visualisieren Hexen und Hexerei.  Ein Klassiker aus Nigeria ist „End of the Wicked“. Er wird für Kinderhexenjagden in Südnigeria verantwortlich gemacht:

http://www.youtube.com/watch?v=VRivyuU151Y

 „Storybooks” sind Groschenromane. Sie bestehen aus ein bis zwei Dutzend Textseiten mit einem Farbcover und werden auf Marktplätzen verkauft als Unterhaltungslektüre mit “pädagogischem Wert”.

Im Storybook “Witches Night Club” wird das Ghetto für Hexenjagdflüchtlinge in Gambaga erwähnt:

“That is why at times when following someone who is suspected to be a witch and you blow dust at the heels and if she cleans her eyes it proves undoubtedly that she is a witche, that is why someone was declared a witch his or her social status in the society or tribe was lost forever.

This is the reason why we have a witchcamp at Gambaga in the Northern part of Ghana, because when you are declared a witch by a witch doctor, medicineman, a spiritualist or a pastor, nobody will have anything to do with you.

You are however regarded as an outcast. Most people use charm, amulets in form of rings and necklaces to protect themselves from the witches. Others also vaccinate themselves with black powder to protect themselves against witches, as they believe that this concoction can make their blood and the flesh bitter and tasteless to witches.

Some of us have evil eyes and when cast on a farm the crops wither. As they feed on human flesh which is their main food and before the person is killed by the witches, it’s not by fluke but rather a close witch relative might have handed over the soul od this victim to the witches.

When for instance your sister, brother or mother is a witch or wizard and it’s their turn to supply your soul for a sacrifice and they don’t want to do so because they love you, what they do is to give you a strange sickness like leprosy, fit and other disgraceful sickness. This will deter the witches from killing you because as you can’t use a sick fowl or hen for your meal so the witches also dislike sick souls.”

Solche Medien bieten einen exzellenten Weg, mögliche Hexereivorstellungen zu erkunden. Jedoch: Es gibt kaum Dogmen der Hexereivorstellungen. Christen, Moslems, Traditionalisten haben alle gleichermaßen intensive und lokal sehr unterschiedliche Vorstellungen von Hexerei. Deutlich an diesem Beispiel wird, dass das Ghetto in Gambaga integriert wurde in die Hexereivorstellungen des Autors.

Eine Anzahl von Filmen und Storybooks spielt aber auch sehr raffiniert mit okkulten Vorstellungen: Angeklagte erweisen sich als unschuldig, die Ankläger geraten selbst in den Verdacht der Hexerei oder des Ritualmordes.

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